Palivové mapy
Platinové zapalovací svíčky také poskytují zvýšenou životnost a spolehlivost zapálení při obtížných spalovacích podmínkách, navíc díky velmi tenké středové elektrodě může být zapalovací napětí nižší, což zvyšuje spolehlivost zapálení směsi.
Klasické svíčky se s najetými kilometry opalují a tím postupně slábne jejich jiskra. Proto je obvyklý termín výměny klasických svíček jen asi 12 tisíc km. Naproti tomu platinové a iridiové svíčky se nevypalují prakticky vůbec, protože jsou vyrobeny z výrazně odolnějších materiálů. Tím dlouhodobě zajišťují stálou vzdálenost mezi elektrodami, a proto dávají po celou dobu životnosti stejnou jiskru, která je navíc díky tenčímu hrotu jiskřiště i silnější. Výrobce svíček říká, že by tím teoreticky mělo dojít i k nepatrnému nárůstu výkonu nebo zlepšení průběhu výkonu, ve vašem případě bych ale neočekával nějaký znatelný nárůst. Je ale dost možné, že se výměnou skutečně zlepší průběh a spotřeba, ale hlavně výrazně prodloužíte interval výměny svíček oproti klasickým. Životnost platinových a iridiových svíček bývá kolem 40 tisíc km, tedy více než dvojnásobná oproti normálním svíčkám. To je jejich největší výhoda. Ale není jediná: zákazníci hlásí, že motorky, které měly v základu obyčejnou svíčku, jdou po výměně za iridiové podstatně lépe startovat, lépe jedou a lépe drží volnoběh. To vše by se mělo vztahovat i na váš motor.
Robert Seemann, Yacomi, dovozce svíček NGK - vyšlo v ČMN 2012/35
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Jezdil jsem jak NGK tak Denso, ale i Brix. Pokud vezmu NGK a Denso za 100% /protože se mi zdály být stejné/ tak Brixi 40% /už nikdy na motorku/ a NGK iridium 180-200%. Kdo nezkusil nemůže hodnotit. Taky jsem je koupil za téměř stejnou cenu jak klasiky.
U mě nižší spotřeba /ve dvou jezdím do 5,5litru - STÁLE/ podstatně lepší starty za jakýchkoliv podmínek, Náběh otáček od spodu je též lepší, běžně rozjíždím Capouše ve dvou kolem 2,5tis. Volnoběh motoru je jak vyladěný šicí stroj.
Je pravdou že mám i KN filtr a samozřejmě krmím 98oktanovým benzínem. Nevím jestli je to argument, ale po zimě nastartuji bez nabíjení a je jedno jestli trvala čtyři nebo pět měsíců.
Já osobně iridiové svíčky ve všech ohledech doporučuji.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
FonziETV napsal: Tak běžná cena je někde přes 220 Kč za kus. Což je na můj vkus dost. Ale to nechám na vkusu každého soudruha :-D
Tak by mě zajímalo, podle čeho poznáš, že je svíčka KO 20tis. km vydrží bez problémů fungovat správně osazená svíčka v motoru, který nemá problém. Tzn. nežere olej, pracuje se správnou směsí (svíčky NGK nesnáší příliš bohatou směs, typický problém karburátorových motorů, a všechny svíčky nesnáší příliš chudou směs - přehřívají se). Trendem dnešní doby, skrze snižování emisí, se z výroby volí směs spíše lehce chudší než stechiometrická. Proto svíčky v moderních motorech mají barvu ne uplně cihlovou, jak bylo vidno dříve, ale spíš bílou s lehkým nádechem cihlové, což značí právě chudší směs. Pokud vše funguje jak má, 20tis. km je pro svíčku tak cca 2/3 životnosti. Druhá věc je, že lidé často chtějí preventivně vyměnit svíčky při servisu na začátku sezóny. Opět je to "jakýsi přežitek" z karburátorových motorů, kde svíčky trpí daleko více než u motorů se vstřikováním.
Ještě bych se zastavil u parametru jiskřivost svíčky Za svou dlouholetou praxi jsem se s takovým parametrem nesetkal Svíčka jako taková na tvorbu jiskry má cca 1/4 vliv. Síla jiskry je dána tím co je před svíčkou. Tzn. fajka, kabel a hlavně cívka. Pro srovnání: běžný systém zapalování at už kladívkový nebo CDI je schopen dát jiskru s konce KABELU ke kostře cca 2-3cm. Např. zapalování vivinuté Fordem j schopno dát jiskru až 7 cm. Takže nějaká jiskřivost svíčky je tak trochu blbost. Základem úspěchu je kvatitní cívka. IR svíčky používají jiný materiál středové elektrody a druhá elektroda má nasobě napařené iridium...vše toto je jen z důvodu zvýšení odolnosti elektrod proti vyšším teplotám a potažmo zvýšení životnosti. Jiný vliv na tvorbu jiskry toto nemá.
Tím se nechci nikoho nijak dotknout ani urážet apod. Jen chci podle svého rozumu a zkušeností přispět k tomu abychom se tu bavili na úrovni.
Mě jsi se nedotkl. Proto jsme tady, aby jsme si předali zkušenosti a nápady. A moje zkušenost a mého okolí je prostě taková. Například můj brácha má DL 1000 a s iridiovými má najeto přes 30 tisíc a pořád fungují. Už jsem měl klasické NGK i Denso a po cca 14 tisících se například zhoršily starty, kolísaly otáčky na volnoběh a při jízdě to občas cukalo. Motor mi olej nežere. Po výměně svíček vždy zase vše OK. S iridiovými jsem teď zhruba na těchto kilometrech a makají jako bych je tam zrovna dal. I po zimě motorka okamžitě naskočila a to jsem se jí přes zimu ani nedotkl ani nedobil baterku. To se mi s klasickými svíčkami nestalo. Co se týká jiskřivosti, tak vycházím z podobných článků jako přepis od Myra. Kdyby to byla taková blbost, tak to nebudou psát a napíšou, že je jen rozdíl v životnosti.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.