Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Vyteklé seřizování předpětí pružiny centrálu, může potkat každého z nás. Mě se to už stalo, ale nenafotil jsem si opravu. Nyní se to bohužel stalo jednomu mému kamarádovi. Přiznám se bez mučení, že jsem měl škodolibou radost s toho, že budou konečně fotky a bude moci vzniknout tento návod.

Vyteklé seřizování se pozná velmi snadno. Motorka péruje jako žvýkačka a nastavovací kolečko se otáčí úplně volně bez sebemenšího odporu. Ztrátu hydraulické kapaliny mají na svědomí 3 o-kroužky, z nich nejvíce postižený je vždy ten největší a nejdůležitější.

 

Předem tohoto článku bych rád poděkoval Jerrymu (Marcelovi) za to, že mu tlumič vytekl a dovolil zveřejnit fotografie :-)

 

Velice dobrým pomocníkem je centrální stojan, kdo ho nemá, bude muset motorku podložit tak, aby zadní kolo bylo ve vzduchu.

 

Potřebovat budeme:

  • Náradí
  • 2ks o-kroužku 56x2,5mm
  • 1ks o-kroužku 68x2,5mm
  • cca 4dcl hydraulického oleje
  • čistící prostředky
  • sílu
  • trpělivost

Vyndání celého tlumiče je celkem jednoduché. Co je třeba sundat napíšu chronologicky v bodech:

  1. sundat sedla
  2. Sundat plastové boky (Pozor na levém boku je zásuvka a zámek na odemykání zadního sedla. Zásuvka má konektor a lanko je třeba vyháknout aby šel bok sundat)
  3. odšroubovat nastavovací mechanizmus ( to černé štelovátko)
  4. vyšroubovat horní šroub držící centrál
  5. vyšroubovat a vyndat celý pákový mechanizmus pod tlumičem
  6. vysunout celý tlumič.

A máme vyhráno, tlumič je venku.

A nyní se můžeme pustit do rozborky tlumiče, respektive mechanizmu pro úpravu předpětí pružiny.

Celý mechanizmus je velice jednoduchý a skládá se z několika částí, jak bude vidět dále na obrázcích.

 

Demontáž tlumiče

Pružina je celkem tvrdá a její sundání by se nejlépe dělalo na lisu, já lis doma nemám, ale byli jsme na to dva, takže jsme pružinu stlačili dvěma šroubováky a vytáhli hliníkovou podložku

Tím se pružina uvolní a jde sundat.

Před sundáním hliníkové hlavy nastavovacího mechanizmu je potřeba povolit malý imbus, který drží hlavu proti otáčení!!!


Sundáme hlavu a vyšroubujeme šroub držící hadici od nastavovacího válce.

Hlava vypadá takto.

Nyní je potřeba celou hlavu rozebrat. Velký opěrný válec se sundá snadno. Po jeho vysunutí na Vás vykouknou první dva o-kroužky.

To černé uvnitř je právě hlavní píst, který stlačuje pružinu.

Nyní je potřeba vysunout hlavní píst, což jde velice špatně. Je potřeba užít i násilí, ale nesmíme poškodit ani jednu drážku a už vůbec ne povrch pístu a válce!!!

Výborně se mi osvědčilo zpětné rázové kladivo nebo jak se ta věc jmenuje. Po úspěšném rozebrání je vidět hlavní těsnící o-kroužek ten zásadní.

Na obrázku je vidět celá sestava.

A ještě detail o-kroužku, který vše způsobil.

Oprava, montáž

Nyní musíme vše důkladně a to zzdůrazňuji DŮKLADNĚ, vyčistit. Připravit si nové o-kroužky o rozměrech 2ks 56x2,5mm a 1ks 68x2,5mm a asi 4dcl hydraulického oleje jako náplň a promazání (na viskozitě nesejde, možná raději hustší).

Vyčištěnou hlavu důkladně promažeme novým olejem a vložíme nový hlavní o-kroužek, olejem nešetříme. Opatrně zpět nasuneme hlavní píst ( jde to ztuha, ale jde). Opět promažeme a vložíme zbylé dva o-kroužky a vsuneme opěrný válec opět opatrně!! Tím máme hlavu složenou.

Nyní je třeba zkompletovat tlumič. Nasuneme hlavu tak aby se opřela o pojistný krouřek u horního oka tlumiče.

Otočíme hlavu tak, aby byl malinký imbus, zmiňovaný na začátku, proti vymáčklé značce.

Nasuneme opěrnou plechovou podložku pak pružinu a opět za pomoci šroubováků nebo nějakého přípravku stlačíme pružinu a vrátíme hliníkovou podložku. Pozor aby Vám to nevyskočilo a necvaklo prsty!!

Srovnáme hlavu a utáhneme malý imbus.

Po kompletaci si upneme tlumič do svěráku a otrvor pro trubičku (na hlavě) naplníme olejem až po okraj a necháme vybublat. Nelepší je na to injekční stříkačka s jehlou.

Odvzdušnění a montáž nastavovacího mechanizmu

Odšroubujeme trubičku ze seřizovcího válce.

Úplně vyšroubujeme nastavovací šroub.

Do otvoru po šroubu držící trubičku vložíme tyčku s tupým konce a zatlačíme píst až na doraz.

Naplníme válec olejem až po okraj. Přišroubujeme trubičku zpět tak aby směřivala dolů a směrem od těla.

Naplníme trubičku olejem a přišroubujeme na tlumič, opět vidno na obrázcích.

Nezapoměňte na měděné podložky!!!

Nyní máme vše připraveno, tlumič a hlavu důhladně očistíme a vyzkoušíme zda vše funguje a nikde nic nesákne.

Pokud je vše v pořádku můžeme opravený tlumič namontovat zpět na motorku a vesele jezdit dál.

Já to mám takto opraveno už přes rok a drží to skvěle. Většinou jezdíme ve dvou, takže by se špatně odvedená práce jistě projevila.

Přeji Vám hodně zdaru.

Celá galerie fotek

 

CapoRider

 

Autor nenese žádnou odpovědnost za způsobené škody. Vše děláte na vlastní nebezpečí.

Comments   

#1 Jan 2012-07-17 14:14
Zdar, tak mám za sebou opravu štelování zadního tlumiče na mým Caponordovi.
Obdivuju ty co zmáčkly pružinu 2 šroubováky. To sem fakt nedokázal, nakonec se osvědčilo stáhnout pružinu pomocí dvou ráčnových popruhů a zajištěním pomocí truhlářské svěrky. Píst šel celkem snadno vyrazit pomocí opěrného válce. Stačilo dát do drážky po o-kroužku dva kousky plastových zarážek a vyťuknout. Jinak celkem problém sehnat o-kroužky. Teď jich zas mám přebytek, takže pokud má někdo zájem tak je odprodám za to co sem koupil. 56x2,5 za 19,- kč a 68x2,5 za 28,- kč. Jsem z Prahy.
Každopádně po opravě velké zlepšení, takže kdo to odkládáte, jděte do toho.

Zdar
Zano
email: sadskan@qui ck.cz

You have no rights to post comments