Všichni dobře víme, že aby nám motorka sloužila co nejlépe a co nejdéle musíme se o ní pěkně starat. Jednou z mnoha věcí, které je potřeba občas vyměnit je i olej v předních tlumičích. Tento úkon je napsán i v uživatelském a servisním manuálu, že by se měl provádět jednou za 22 500km.
Jdemem na to.
Nářadí:
- hadr
- imbusy
- gola
- momentový klíč
- plochý klíč 36 - na víčka
- šroubováky - na roztažení ok brýlí
- odměrný válec na odměření oleje
- trpělivost
Jaký olej?
V manuálu je doporučena viskozita 5W nebo 20W; nebo kombinace těchto dvou v poměrech:
10W = F.A. 5W 67% objemu + F.A. 20W 33% objemu,
15W = F.A. 5W 33% objemu + F.A. 20W 67% ibjemu
Já jsem použil olej 10W Fork Oil Liqui Moly.
A teď vyvstává zásadní otázka kolik oleje do vidlic nalít? V uživatelském manuálu je napsáno, že do každé vidlice patří 553 ml +- 2,5ml ALE v servisním manuálu je psáno 750ml +-2,5ml případně výška hladiny oleje 120mm +-2mm od horní hrany kluzáku. Po konzultacích na apriliaforum.com jsem nalil do každé vidlice 750ml.
Demontáž:
- motorku si postavit tak, aby nepadala na přední kolo
- sundat brzdové třmeny
- sundat čidlo ABS z pravé vidlice (verze ABS)
- sundat kolo
- sundat blatník
- sundat nádrž
- sundat plastové boky
- povolit víčka tlumičů klíčem 36 (pouze povolit!) protože po sundání tlumiče je už nepovolíte
- povolit šrouby na brýlích (šroub horní brýle - klíč 10, šrouby dolní brýle - klíč 10)
- držet tlumič a šroubovákem roztáhnout dolní a horní brýle (bacha ať vám to nespadne na nohu je to docela tíha)
- vysunout oba tlumiče
Tak nyní je máme venku.
Výměna oleje a montáž:
- odšroubovat zátku - netlačte na tlumič jinak vám to vystřelí je dobré tlumič držet ve vzduch a šroubovat pak nic nevilítne.
- vyndat plastovou trubku (trubka slouží k předepnutí pružin)
- opatrně vyndat pružinu (je na ní dost oleje tak vážně opatrně)
- vylít starý olej (případně nechat vykapat)
- připravit si nový olej
- vložit pružinu
- nalít nový olej
- vložit plastovou trubku
- zašroubovat zátku utáhnout jak to půjde (dotáhneme na motorce)
- nasunout tlumič (nahoře na kluzáku jsou 2 proužky, já mám tlumič nasunutý tak, že mi brýle lícují s horním proužkem) oba tlumiče musí být stejně !!
- dotáhnout horní šroub - utahovací moment 25Nm
- dotáhnout dolní šrouby - utahovací moment 25Nm
- dotáhnout víčka tlumičů 20Nm - to jsem udělal od oka
- nasadit vše co jsme sundali
- setřít pot a dát si panáka
- HOTOVO
Ještě nějaké foto za keré moc děkuji Pavlovi (alien898).
Autor neručí za jakékoliv poškození, vše děláte na vlastní odpovědnost.
alien898
Comments
RSS feed for comments to this post